رایج‌ترین کاربردهای HPLC چیست؟

folder_openمقالات HPLC
commentبدون دیدگاه
کاربرد hplc

کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) از زمان ورود به صحنه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی در سال 1967، به یک بازیگر اصلی برای جداسازی، شناسایی و اندازه‌گیری میزان اجزای مختلف مواد در یک مخلوط تبدیل شده است. این سه مورد، منجر به کاربردهای مختلفی شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

توسعه دارویی

یکی از رایج‌ترین کاربردهای HPLC در فرآیند تولید محصولات دارویی است. HPLC روشی مطمئن و دقیق برای بررسی خلوص محصول است. در نتیجه با این دستگاه می‌توان به تولیدکنندگان دارویی کمک کرد تا خالص‌ترین محصولات را توسعه دهند. با این حال، به دلیل ماهیت گران‌قیمت در مقیاس بزرگ، زمانی که داروها به صورت فله تولید می‌شوند، معمولا از این روش به عنوان روش اصلی استفاده نمی‌شود.

تشخیص پزشکی

از آنجا که می‌توان از HPLC برای جداکردن اجزای مختلف از مخلوط استفاده کرد، این دستگاه در آنالیز مواد مغذی خون و سایر نمونه‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. باز هم، در حالی که HPLC در مقایسه با جایگزین‌ها گران‌قیمت‌تر است، می‌تواند نتایج بسیار دقیق‌تری را هنگام اندازه‌گیری مواردی مانند کمبود ویتامین D ارائه دهد. در این مورد، به جای اندازه‌گیری مستقیم ویتامین D، می‌توان از HPLC برای اندازه‌گیری غلظت 5-هیدروکسی ویتامین D [25(OH)D] متابولیت مرتبط با تولید ویتامین D استفاده کرد.

حسگر مواد صبا با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی آنالیز مواد، آماده‌ی حدمات رسانی به شما عزیزان است. در صورت نیاز به استفاده از خدمات آنالیز HPLC کلیک کنید.

قانون

مشابه موارد فوق، HPLC برای تشخیص آثار دارو در ادرار استفاده می‌شود. این تکنیک که معمولاً همراه با طیف‌سنجی جرمی استفاده می‌شود، می‌تواند برای شناسایی همه چیز از جمله عوامل دوپینگ، متابولیت‌ها و مواد مزدوج گرفته تا مواد افیونی، کوکائین، LSD، حشیش و کتامین استفاده شود. هنگامی که رد مواد مخدر گرفته می‌شود، یافته‌های HPLC می‌تواند به عنوان مدرک در اتهامات پلیس و همچنین محرومیت‌های ورزشی استفاده شود. از آنجایی که می‌توان از این تکنیک برای بررسی متابولیت‌ها (تولید‌شده در اثر واکنش به ماده) استفاده کرد، برای تشخیص داروهای مدرنی که به طور خاص برای ناپدید‌شدن در بدن طراحی شده‌اند، مفید است.

تحقیقات پزشکی

علاوه بر شناسایی سطوح مواد مغذی برای تشخیص مستقیم، HPLC اغلب برای آنالیز نمونه‌های بیولوژیکی از افراد با تشخیص‌های موجود استفاده می‌شود. برای مثال، با شناسایی متابولیت‌های خاص در بیماران مبتلا به پارکینسون یا بیماری قلبی، محققان می‌توانند از آن‌ها به عنوان نشان‌گر زیستی برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماران آتی استفاده کنند.

تولید مواد غذایی

در چند دهه‌ی گذشته، استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی و تولید مواد غذایی بسیار رایج شده است. در بسیاری از موارد، باقی‌ماندن بقایای مواد شیمیایی روی محصولات و ایجاد خطرات سلامتی برای مصرف‌کنندگان، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. خوشبختانه، HPLC همچنین می‌تواند برای شناسایی و اندازه‌گیری آفت‌کش‌ها، مواد نگه‌دارنده، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی استفاده شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.