چگونه از HPLC در صنعت داروسازی استفاده می شود؟

folder_openمقالات HPLC
commentبدون دیدگاه
کاربرد دستگاه hplc در داروسازی

کروماتوگرافی مایع با کاریی بالا (HPLC)، کاربردهای گسترده‌ای دارد، از تشخیص مواد شیمیایی در تولید مواد غذایی تا شناسایی آثار دارویی برای رسیدگی‌های قانونی. با این حال، یکی از محبوب‌ترین کاربردهای آن در صنعت داروسازی است، که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

چگونه HPLC و داروها هم‌سو می‌شوند؟

دارو به محصولاتی اطلاق می‌شود که برای پیشگیری، درمان یا مداوای بیماری‌ها و اختلالات استفاده می‌شوند. به همین دلیل، لازم به یادآوری نیست که استانداردها در صنعت داروسازی بسیار بالاست. به زبان ساده، هیچ جایی برای خطرکردن در مورد درمان بیماران وجود ندارد.

روش (HPLC) به دلیل دقت و صحت بالا مشهور است و به همین دلیل، علی‌رغم هزینه‌های بالایی که این روش دارد، برای نوع شناسایی دقیق و کمیت مورد نیاز برای داروها مناسب است.

روش استفاده

به طور کلی، HPLC برای آنالیز مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات دارویی استفاده می‌شود. این روش برای جداسازی، کمی‌کردن و شناسایی اجزای مختلف به همراه مقادیر آن‌ها در محصولات استفاده می‌شود.

انجام این کار به توسعه‌دهندگان ایده‌ی بهتری از خواص دارویی می‌دهد، به عنوان مثال، مقادیر هر جزء بر عملکرد و قدرت کلی یک محصول تأثیر می‌گذارد. با این حال، همچنین امکان شناسایی و اندازه‌گیری ناخالصی‌های موجود در محصولات دارویی را نیز به آن‌ها می‌دهد.

مهم‌تر از همه، این روش به آنالیز اجزای دشوار از جمله اجزایی با وزن‌های مولکولی بالا، ناپایدار از لحاظ حرارتی و ترکیباتی که تبخیر آن‌ها دشوار است، کمک می‌کند. این باعث می‌شود که آنالیز HPLC روشی مناسب برای آنالیز داروها در هر دو شکل خالص و دوزاژ باشد، مانند قرص‌ها، شربت‌ها، پودرها، مواد دارویی تزریقی یا استنشاقی.

برای آشنایی با خدمات آنالیز HPLC شرکت صبا کلیک کنید.

HPLC و بیوداروها

یکی دیگر از حوزه‌های دارویی که از HPLC برای آن استفاده می‌شود، شناسایی بیوداروها است. به بیان ساده، بیوداروها محصولات دارویی هستند که در داخل موجودات زنده مانند باکتری‌ها یا سلول‌های خونی ساخته شده و به طور بالقوه از آن‌ها استخراج می‌شوند. این یک حوزه‌‌ی در حال رشد از صنایع دارویی است، به صورتی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تمرکز خود را به سمت بیوداروها آورده‌اند. اما مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارد که باید در فرآیند توسعه و تولید تحلیل شوند.

باز هم، این حوزه‌ای است که HPLC می‌تواند در آن کمک کند. یکی از مثال‌های آن HPLC فاز معکوس است که می‌تواند برای به دست آوردن خصوصیات در سطح پروتئینی استفاده شود. این روش پروتئین‌ها را بر اساس آب‌گریزی با فعل و انفعالات حلال‌گریزی و الکترواستاتیک جدا می‌کند.

این روش با طیف سنجی جرمی سازگار است که امکان تجزیه و تحلیل و شناسایی بیشتر اجزای خاص را فراهم می‌کند. سایر خصوصیات قابل آنالیز عبارت است از سطوح گلیکان‌ها، اسیدهای آمینه و پپتیدها.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.