چگونه از HPLC در صنایع غذایی استفاده می‌شود؟

folder_openمقالات HPLC
commentبدون دیدگاه
اندازه‌گیری آفلاتوکسین توسط HPLC

HPLC کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ از توسعه‌ی محصولات دارویی گرفته تا آزمایش برای ردیابی داروها. یکی دیگر از کاربردهای رایج این تکنیک در صنایع غذایی است، جایی که می‌توان از آن برای جداسازی، شناسایی و تعیین کمیت مواد، افزودنی‌ها و آلاینده‌های مختلف استفاده کرد. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آفت‌کش‌ها

آفت‌کش‌ها به مواد شیمیایی مورد استفاده برای جلوگیری، از بین بردن، دفع یا کاهش هرگونه آفت اعم از حشرات (مانند حشره‌کش‌ها)، جوندگان (مانند جونده‌کش‌ها) و علف‌های هرز (علف‌کش‌ها) تا میکروارگانیسم‌ها (مانند جلبک‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها یا باکتری‌کش‌ها) گفته می‌شود.

واضح است که این مواد مزایای خود را دارند؛ یعنی دور نگه‌داشتن آفات برای به حداکثر رساندن محصول. با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که به طور تخمینی سالانه حدود 7 میلیارد دلار در سراسر جهان استفاده صرف این موضوع می‌شود. اما نکته‌ی مهم این است که میراث آن‌ها همیشه با برداشت و شستشوی محصولات به پایان نمی‌رسد.

هنگامی که بقایای آفت‌کش‌ها روی مواد غذایی می‌ماند، توسط انسان بلعیده می‌شوند. در مطالعات گذشته، نشان داده شده است که مصرف آفت‌کش‌ها با انواع مختلف سرطان همراه با مشکلات تولید مثلی مانند نقص مادرزادی و ناباروری مرتبط بوده است. با وجود این، تخمین زده می‌شود که بیش از 90 درصد آمریکایی‌ها در بدن خود آفت‌کش دارند.

HPLC می‌تواند برای شناسایی و تعیین کمیت آنالیت‌های هدف برای نظارت بر سطح آفت‌کش‌ها در محصولات غذایی، به منظور حفظ آن‌ها در بازه‌ی محدودیت‌های دولتی و محافظت از مصرف‌کنندگان استفاده شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها

یکی دیگر از موادی که به صورت بالقوه مضر است، وجود آنتی‌بیوتیک‌ها در مواد غذایی است. این مواد برای درمان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های رایج به حیوانات داده می‌شود. با این حال، مانند آفت‌کش‌ها، می‌توانند در زنجیره غذایی به عنوان پسماند باقی بمانند. خطر اصلی در اینجا این است که باکتری‌های مقاوم به دارو می‌توانند به انسان منتقل شوند.

با توجه به مقاومت آنتی بیوتیکی که به ترتیب مسئول 23000 و 25000 مرگ در سال در ایالات متحده و اروپا است، تعجبی ندارد که بسیاری از کشورها مصرف این مواد را ممنوع کرده‌اند و برای اطمینان از این که راه خود را به زنجیره غذایی باز نمی‌کنند، انجام آزمایش ضروری است. این بخش دیگری است که آنالیز HPLC می‌تواند در آن کمک کند.

آفلاتوکسین‌ها

آفلاتوکسین‌ها یک مشکل طبیعی در تعدادی از محصولات غذایی هستند که هر ساله حدود 25 درصد از محصولات جهانی را از بین می‌برند. مواد سمی توسط کپک تولید می‌شود که احتمال رشد آن در دماهای بالا و رطوبت بالا بیشتر است. آلودگی آفلاتوکسین می‌تواند قبل از برداشت در آجیل و غلات و همچنین پس از برداشت در مواردی مانند قهوه، ادویه‌جات، ترشی‌جات و برنج به دلیل نگهداری نامناسب رخ دهد.

حداقل 14 نوع آفلاتوکسین وجود دارد؛ هر چند که B1، B2، G1 و G2 به عنوان خطرناک‌ترین برای انسان و حیوانات شناخته شده‌اند.

با استفاده از آنالیز HPLC، امکان شناسایی و تعیین کمیت آلودگی آفلاتوکسین در انواع محصولات وجود دارد.

یکی دیگر از آلاینده‌های طبیعی آکریل آمید است که در طی فرآوری غذاهای نشاسته‌ای در دمای بالا ایجاد می‌شود.

مواد دیگر

علاوه بر پسماندها و آلاینده‌ها، طیف وسیعی از مواد افزودنی نیز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به محصولات غذایی اضافه کرد تا طعم، ظاهر یا طول عمر را افزایش دهند. با مصرف این نگهدارنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌ها، مشخص می‌شود که بسیاری از آن‌ها با مسائل بهداشتی مرتبط هستند و در نهایت ممنوع می‌شوند. در نتیجه، این حوزه‌ی دیگری است که باید به فهرست کاربردهای HPLC اضافه کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.